Vi gjorde misstaget att rekommendera FS Data webbhotell

Vi har mycket dålig erfarenhet av FS Data och kan inte rekommendera detta webbhotell. Vi vill istället varna för ett, i vårt tycke, oseriöst företag. Det finns idag betydligt billigare och driftsäkrare webbhotell, själva bytte vi till Surftown och är hittills mycket nöjda.

Mellan 1999 och 2004 var vi kunder hos FS Data. När vi valde FS Data 1999 var det ett relativt billigt webbhotell, det är det inte idag. Under de första åren hade vi en mycket liten internetverksamhet och uppmärksammade inte de driftstörningar och serverkrascher som FS Data hade. Tyvärr rekommenderade vi då FS Data till några av våra kunder, det känns verkligen inte bra idag.

Sista året blev en mardröm, ständiga driftstörningar och en kundtjänst som var i det närmaste hopplös att få kontakt med. På grund av detta tappade vi en viktig kund och samarbetspartner som bl.a. hade sin e-post hos oss, en e-post som tidvis inte gick att nå. FS Datas kundtjänst svarade sällan på breven vi skickade. I breven bad vi bland annat om att bli flyttade till en annan server på grund av alla driftstörningar, men det gjordes aldrig av FS Data. Ansvarig för FS Data, Fredrik Sköld, svarade under den här tiden aldrig på våra brev. Vi blev vid två tillfällen lovade av kundtjänst att Fredrik Sköld skulle ringa upp oss, men det gjorde han aldrig.

Eftersom en website ofta tar tid att bygga upp, skript som har konfigurerats, lösenord utdelade, e-postkonton uppsatta etc., är det inte speciellt roligt att behöva byta webbhotell. Men vi blev tvungna att lämna FS Data i februari 2004.

Vi kontaktade FS Data, eftersom de hade anmält sig som domänkontakt hos Nic-se, och fick av kundtjänst löfte om ompekning av domänen. Men ingenting hände, trots upprepade mail, och vi fick efter ca. två veckor ta hjälp av ett dataföretag för tvångsflyttning av domänen. Kostnaden för flytten blev 3.100:- (+moms).

FS Data kräver att man ska använda en speciell blankett vid uppsägning av abonnemanget. Eftersom förtroendet för FS Data var i det närmaste obefintligt skickades blanketten som rekommenderat brev, med mottagningsbevis. Försändelsen hämtades aldrig ut av FS Data, se skärmdump (45,5 kB), utan kom i retur till oss efter en månad. Vår uppfattning är att ett seriöst företag hämtar ut rekommenderade brev!

Vårt krav på kompensation har bestridits av FS Data. Detta är för övrigt (fram till dags dato 2/6 2004) det enda som ansvarig på FS Data, Fredrik Sköld, gett ett tydligt svar på.

Vi anser att vi blivit mycket illa behandlade och vill därför varna andra för FS Data.

Läs gärna Geonords erfarenheter, de påminner mycket om vad vi råkat ut för. Intressant att notera är att Geonord låg på FS Datas server www7 och vi på www5, det borde rimligen betyda att det inte bara är en dator som krånglar hos FS Data. Här är ett exempel till: Riksförbundet för hjälp narkotika- och läkemedelsberoende (RFHL) i Uppsala, som också råkat ut för FS Datas nonchalans. RFHL skriver så här: "Det visade sig vara i högsta grad svårt att få en tillförlitlig kontakt och avsluta affärerna med detta företag, men nu i maj år 2004 efter 18 månader har man även slutat skicka räkningar till oss som vi skulle returnera. Vi är mycket glada nu att det verkligen är över." Söker man lite på internet hittar man fler som har samma erfarenheter.



Uppdatering 2011                                                                                                   Uppdatering 2012

Ytterligare några länkar där man kan läsa om problem med FS Data
(tyvärr ser det inte ut att ha blivit bättre):

Geonord (uppdatering)
Husvagnsforum.com
Idg.se (två haverier! under en treveckorsperiod i december 2011)
Idg.se (eforum)
Internetworld
Larsemil.se
Rejta.se
Sundhult.com
Webmaster Network (forum)



2011 fick jag ett blommogram från Jonathan Sulo, ny marknadschef på FS Data.

I blombuketten fanns ett meddelande som jag läste med både obehag och nyfikenhet. Där bad Jonathan Sulo, i egenskap av marknadschef på FS Data, om ursäkt för FS Datas tidigare agerande och ville att jag ska höra av mig.

Vad har Jonathan Sulo egentliga för avsikter?
Agerar han på eget initiativ eller på uppdrag av FS Datas ledning?
Vem är denne Jonathan Sulo?
Och varför detta plötsliga intresse av att komma i kontakt med oss?
Kan det vara så att FS-Data vill kompensera oss för all skada vi lidit?

Blommogrammet är ett rätt märkligt sätt att ta kontakt (enlig min mening), men jag hoppas att Jonathan Sulo och FS-Datas intentioner är ärliga. Vill FSData försöka putsa upp sitt skamfilade rykte, som beskrivs som en varning / konsumentupplysningen här ovan.

Under sommaren har jag i vart fall inlett en dialog med Jonathan Sulo, ny marknadschef på FS Data.

Fortsättning följer...

Här kan du läsa vidare om den obehagliga och fula anledningen till Jonathan Sulos kontakt med mig

Vill du ha kontakt med oss angående FS Data är du välkommen att maila:



Copyright © 2004 - 2013 ArtPour Publications